Tewaterlating drijvende steiger

TEWATERLATING DRIJVENDE STEIGER VOOR ROEIVERENIGING SKYLLA WOLVEGA 14 april 2017

De tewaterlating bij botenwerf Hulzinga

Op Goede Vrijdag werd een nieuwe mijlpaal bereikt in het jonge bestaan van roeivereniging Skylla Wolvega: de drijvende steiger is klaar en kon te water worden gelaten. Bij watersportbedrijf Hulzinga aan de Jachtwerfstraat werd de drijvende steiger in het water van de Schipsloot getakeld.

 

Roeivereniging Skylla bestaat nu 2 jaar. De roeiboten worden tot heden gehuisvest in 2 zeecontainers aan de Schuttevaerstraat op het parkeerterrein van hekwerkbedrijf Hexta op het industrieterrein ‘De Schipsloot’. Vandaar is het een kleine 100m sjouwen met de boten over de openbare weg naar het provisorische houten vlot aan de inham van de Schipsloot. Om het verplaatsen van de roeiboten te vergemakkelijken was een eenvoudige botenkar gemaakt om deze afstand te overbruggen.

wethouder Kloosterman hanteert het bedieningspaneel van de takel

Voor reguliere roeiverenigingen zijn dit primitieve omstandigheden. Hierin komt bij Skylla Wolvega spoedig verandering. Wat betreft de botenberging: de zeecontainers zullen worden afgestoten. Het afgelopen jaar zijn er contacten gelegd met  het bedrijf Motip Dupli B.V. In een gedeelte van een nieuwe fabriekshal van dit bedrijf aan de Schuttevaerstraat is er ruimte over voor de berging van de boten. Dat zijn er inmiddels 14: 3 skiffs (= eenpersoons boot), 5 tweeën, 5 vieren, 1 acht. Een gedeelte van deze vloot is momenteel al overgeplaatst.

drijvende steiger op sleeptouw naar Motip

Wat betreft het provisorische houten vlot: dat heeft zijn langste tijd ook gehad. Door vrijwilligers, leden van Skylla Wolvega, is ontwerp, constructie en uitvoering van een drijvende steiger in eigen beheer genomen. Met medewerking van enkele lokale bedrijven is een flinke klus verricht waarvan het resultaat er één is  waar de roeivereniging trots op mag zijn. De drijvende steiger is een metalen bak van aan elkaar gelaste staalplaten: 12meter lang, 2.70meter breed en 30cm hoog. Het laswerk kon worden gedaan in een bedrijfsruimte van Mayer Bouwmarkt. Transport en coating is tot stand gekomen met hulp van Rotocoat.

drijvende steiger aankomst bij Motip

Wethouder Kloosterman, o.l.v. dhr. Hulzinga, bediende bij de tewaterlating de mechaniek van de takel. Het was nog even spannend of de drijvende steiger wel de juiste waterverplaatsing had om op de juiste diepte in het water te liggen. En jawel hoor, het 3900kg wegende gevaarte bleef de berekende 18cm boven de  waterspiegel uitsteken. Vervolgens werd de drijvende steiger op sleeptouw genomen door 4 roeiers in een vier met stuurvrouw en op de drijvende steiger zelf voortgestuwd door een aantal roeiers van Skylla Wolvega met behulp van helmstokken. Bij Motip Dupli B.V. werd afgemeerd. In het toekomstige onderkomen van Skylla Wolvega werd daarna een feestelijke toast uitgebracht op deze nieuwe mijlpaal.

 

Geef een reactie